Cyberprzemoc - zagrożenia w sieci

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI I MŁODZIEŻY

Serdecznie zapraszamy rodziców uczniów uczęszczających

do Zespołu Szkół Publicznych w Bystrzycy Starej

   na spotkanie z pracownikami Komendy Miejskiej Policji w Lublinie  
psychologiem p. Jolantą Wąsowską oraz sierżantem sztabowym

p. Dorotą Bielecką.

Spotkanie odbędzie się w dn. 26 kwietnia 2017r
(środa) o godz. 16.30  w stołówce ZSP w Bystrzycy Starej. 

Po prelekcji zapraszamy rodziców na zebrania z wychowawcami klas.

 

Uwaga Rodzice! List z Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczący cyberprzemocy.

Dyrektor Zespołu Szkół Publicznych w Bystrzycy Starej przekazuje Państwu fragment listu z MEN, skierowanego do dyrektorów i nauczycieli, dotyczącego zagrożeń dla bezpieczeństwa uczniów korzystających z gier komputerowych. Autorem tekstu jest Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć.

W związku z niepokojącymi doniesieniami dotyczącymi pojawiających się zagrożeń w internecie zwracam się z uprzejmą prośbą o zwrócenie szczególnej uwagi na poniższe informacje.

Jednocześnie proszę o zorganizowanie spotkań z rodzicami i uczniami, podczas których możliwe będzie omówienie kwestii dotyczących bezpiecznego korzystania z zasobów internetu przez uczniów.

Gry komputerowe to bardzo popularna forma rozrywki dla dzieci i młodzieży. 60% dzieci w wieku 4-14 lat używa komputera do grania, a 94% nastolatków w wieku 12-17 lat gra w gry wideo. 

Gry komputerowe mogą wspierać rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dzieci. Wpływają pozytywnie na: spostrzegawczość, reakcje na bodźce, zdolności przestrzenne, procesy myślowe oraz koncentrację uwagi. Poprawiają refleks i koordynację wzrokowo-ruchową oraz ćwiczą umiejętność współdziałania w grupie.

Jednak nadmierne granie może powodować problemy z koncentracją uwagi przez dłuższy czas, zaniedbywania nauki, aktywności fizycznej, kontaktów z rodziną i kolegami. Może ono prowadzić również do rezygnacji z innych zainteresowań, a nawet zaniedbywania czynności takich, jak jedzenie czy sen. W skrajnych przypadkach doprowadzić nawet do uzależnienia.

W naszym kraju wiele gier komputerowych oznaczonych jest wg systemu PEGI (Pan-European Game Information). Jest to ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier stworzony przez producentów gier w celu udzielenia rodzicom w Europie pomocy w podejmowaniu świadomych decyzji o zakupie gier komputerowych. Symbole PEGI znajdują się na opakowaniu gry. Wskazują one następujące kategorie wiekowe: 3, 7, 12, 16 i 18 lat, nadane zgodnie z zawartością gry i poziomem rozwoju młodego użytkownika. Na stronie internetowej www.pegi.info można sprawdzić klasyfikację gry i jej kategorię wiekową.
W systemie PEGI poza klasyfikacją wiekową można znaleźć oznaczenia informujące o potencjalnie szkodliwych treściach występujących w grze, takich jak przemoc, wulgaryzmy czy hazard. Przed zakupem gry warto zapoznać się z jej klasyfikacją, aby podjąć przemyślaną decyzję.

Gry zawierające agresję i brutalną przemoc powodują wzrost poziomu agresji u dzieci, uczą wrogich zachowań wobec innych ludzi oraz tego, że jedynym sposobem na rozwiązywanie problemów jest używanie siły. 
Media donoszą o nowej grze pn. „Blue Whale Challenge” czyli „niebieski wieloryb”, która pojawiła się w internecie i zagraża życiu dzieci oraz nastolatków. Z doniesień medialnych wynika, że początek gry miał miejsce w Rosji, gdzie już ponad setka młodych internautów popełniła samobójstwo.

Z doniesień mediów wynika, że gra jest bardzo popularna i wzbudza zainteresowanie młodych internautów. Psychologowie ostrzegają, że szczególnie narażone na udział w grze są osoby o niskiej samoocenie i poczuciu własnej wartości.

Z informacji uzyskanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wynika, że aktualnie Prokurator Okręgowy w Szczecinie prowadzi śledztwo w sprawie usiłowania doprowadzenia trójki małoletnich do targnięcia się na własne życie pod wpływem wspomnianej gry.

Mając na uwadze powyższe informacje zwracam się z prośbą o podjęcie działań zmierzających do zapoznania rodziców z zagrożeniami płynącymi z uczestnictwa we wspomnianej grze, szczególnie tymi tragicznymi. Warto podkreślić, że nie wszystko, co pojawia się w internecie, chociaż modne, jest bezpieczne i rozsądne. Podejmowane działania nie powinny w żaden sposób przyczyniać się do reklamy wyżej wymienionej gry wśród dzieci.

Proszę również, aby podczas spotkań z rodzicami zachęcać ich do rozmowy z dzieckiem, omówienia jego aktywności w internecie, dopytania o ewentualne problemy, z jakimi być może się boryka. Dodatkowo istotne jest, aby zwrócić uwagę na zachowanie ucznia w ostatnim czasie – jego ogólne samopoczucie, poziom zmęczenia, rodzaj filmów i muzyki jakiej słucha. Należy również wspomnieć o możliwości założenia filtrów ochrony rodzicielskiej, aby uchronić dziecko przed szkodliwymi treściami.

 

Poniżej przekazuję informacje dotyczące zachowania bezpieczeństwa w korzystaniu z gier komputerowych:

• Określ zasady dotyczące czasu, jaki twoje dziecko może przeznaczać na gry komputerowe.

• Zadbaj o to, aby dziecko nie grało codziennie, ale też nie rób tradycji
z tej formy spędzania czasu. Jeśli ustalisz, że w waszym domu gra się w określone dni, np. w piątki i niedziele, dziecko przez cały tydzień będzie żyło oczekiwaniem na włączenie komputera.

• Zainteresuj się, w co gra twoje dziecko i czy gra jest dla niego odpowiednia. Porozmawiaj z dzieckiem o grach, z których korzysta, sprawdź, czego może się z nich nauczyć.

• Zanim kupisz swojemu dziecku grę, upewnij się, że jest odpowiednia do jego wieku. Może ci w tym pomóc system oceny gier PEGI.

• Zwróć uwagę, czy w zachowaniu twojego dziecka nie pojawiają się sygnały uzależnienia od komputera.

• Upewnij się, że twoje dziecko z powodu grania nie zaniedbuje obowiązków domowych i szkolnych.

• Sprawdź, czy gra jest pozbawiona mikropłatności.

• Pamiętaj, że istnieją minigry, które nie wymagają instalacji, a zawierają treści nieodpowiednie dla dzieci.

• Zwróć uwagę na to, czy w grze można kontaktować się z innymi graczami.

Jeśli tak – sprawdź, czy znajomości, jakie zawiera twoje dziecko, są bezpieczne. Kontakt z innymi użytkownikami może być potencjalnym źródłem niebezpiecznych sytuacji i podejmowania ryzykownych zachowań.

Gdzie można uzyskać pomoc

W celu uzyskania porad i wskazówek rodzice mogą dzwonić pod nr telefonu 800 100 100, oferujący bezpłatną i anonimową pomoc dla dorosłych (rodziców, nauczycieli, pedagogów). Dzieci i młodzież, którzy potrzebują pomocy, chcą z kimś porozmawiać o swoich problemach mogą dzwonić pod nr telefonu 800 121212  (Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Rzecznika Praw Dziecka).

Cyberprzemoc - zagrożenia w sieci

W bieżącym roku szkolnym w Zespole Szkół Publicznych w Bystrzycy Starej podjęto następujące działania wspierające rodziców w procesie wychowania dzieci i młodzieży oraz kształtujące u uczniów właściwe postawy wobec zagrożeń:

  • Dla rodziców uczniów ZSP zorganizowano spotkanie z psychologiem Powiatowego Centrum Edukacji i Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Lublinie WPŁYW MASS MEDIÓW NA ROZWÓJ DZIECKA.
  • W klasach III szkoły podstawowej  przeprowadzono lekcję: DBAMY O NASZE BEZPIECZEŃSTWO.
  • W klasach I gimnazjum przeprowadzono lekcje: JESTEM UCZNIEM GIMNAZJUM, dotyczące BUDOWANIA POCZUCIA WŁASNEJ WARTOŚCI, "...www. W SIECI - KORZYŚCI I ZAGROŻENIA PŁYNĄCE Z INTERNETU", JESTEM... POTRAFIĘ... MAM...
  • W klasach II gimnazjum przeprowadzono lekcje: WARTOŚCI W ŻYCIU MŁODEGO CZŁOWIEKA, DROGA DO SZCZĘŚCIA.
  • W klasach III gimnazjum przeprowadzono lekcję: JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM?
  • Dla uczniów klas 0 - III ZSP zorganizowano spotkanie z pracownikami KM Policji w Lublinie na temat BEZPIECZEŃSTWA.
  • Dla uczniów klas I-III gimnazjum zorganizowano spotkanie z pracownikami z KM Policji w Lublinie na temat cyberprzemocy i bezpiecznych zachowań młodych ludzi.
  • Dokonano ewaluacji programów: profilaktycznego i wychowawczego ZSP oraz opracowano zasady postępowania w sytuacjach dotyczących przemocy i cyberprzemocy.
  • Zorganizowano wycieczkę uczniów klas I gimnazjum na wykład dotyczący CYBERPRZEMOCY w ramach działań podejmowanych przez Uniwersytet Otwarty KUL.
  • Zorganizowano pogadanki z pedagogiem szkolnym w klasach IV-VI na temat bezpieczeństwa oraz praw i obowiązków ucznia.
  • W gimnazjum odbył się apel profilaktyczny.
  • Odbyły się lekcje wychowawcze w poszczególnych zespołach klasowych dotyczące w/w treści.

NA  BIEŻĄCE PÓŁROCZE ZAPLANOWANO PONADTO NASTĘPUJĄCE DZIAŁANIA:

  • Spotkanie rodziców uczniów ZSP z pracownikami KM Policji w Lublinie na temat BEZPIECZEŃSTWA DZIECI I MŁODZIEŻY – kwiecień 2017r.
  • Warsztaty profilaktyczne dla uczniów uczęszczających do ZSP w Bystrzycy Starej – maj 2017r.
  • Godziny wychowawcze na temat szeroko rozumianego bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
  • Realizacja treści zawartych w  szkolnych programach: profilaktycznym, wychowawczym oraz BEZPIECZNA SZKOŁA, NIE ZAMYKAJ OCZU NA  AGRESJĘ i TRZECI ELEMENTARZ.

Reforma oświaty

dobraszkola

Sport

  • Gminne sztafetowe biegi przełajowe +

    28 września 2017 roku odbyły się Gminne Sztafetowe Biegi Przełajowe dziewcząt i chłopców dla Szkół Podstawowych z terenu Gminy Strzyżewice. Zobacz całść
  • Rajd rowerowy po raz drugi +

    Już po raz drugi uczniowie Szkoły Podstawowej mieli możliwość uczestniczenia w rajdzie rowerowym organizowanym przez Gminną Bibliotekę publiczną w Strzyżewicach. Zobacz całść
  • Rozgrywki mini-koszykówki dziewcząt za nami… +

    W lutym i marcu bieżącego roku drużyna koszykarek ( klasy V i VI ) naszej szkoły brała udział w Igrzyskach Młodzieży Szkolnej Zobacz całść
  • Wiosna, wiosna, ach to Ty… +

    21 marca w naszej szkole świętowaliśmy Pierwszy Dzień Wiosny. Tego dnia samorządy uczniowskie szkoły podstawowej i gimnazjum przygotowały dla uczniów Zobacz całść
  • Przewroty, skoki, przerzuty, salta. WF na trampolinach. +

    Grupa chłopców z klas szóstych naszej szkoły 27 lutego wybrała się na nietypową lekcje wychowania fizycznego. Lekcja odbyła się w Zobacz całść
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Warto zapamiętać